Ispod igle

ISPOD IGLE: BAJAGA I INSTRUKTORI – “POZITIVNA GEOGRAFIJA” (1984.)

analogni zvuk trgovina, gramofonske ploče trgovina, gramofonske ploče zagreb

🎧 ISPOD IGLE – PRIČE S VINILA: Bajaga i Instruktori – “Pozitivna geografija” (1984.)

“Ja sam čekao mnogo godina na ovaj dan…”

Godina je 1984. i na jugoslavenskoj rock sceni pojavljuje se Bajaga i Instruktori – bend koji donosi nešto potpuno novo. Njihov debitantski album “Pozitivna geografija” bio je odvažan potez. Bajaga je riskirao i od gitarista Riblje Čorbe postao frontmen vlastitog benda.

Ovo je priča o albumu koji je sve započeo.


🎵 Vrijeme nastanka

Krajem 1983. godine Momčilo Bajagić Bajaga, tadašnji gitarist Riblje Čorbe, već je imao reputaciju jednog od najboljih rock autora u Jugoslaviji. Njegove pjesme poput “Kad hodaš” i “Ja sam se ložio na tebe” bile su veliki hitovi, ali ono što je slijedilo nitko nije mogao predvidjeti.

U pauzi između koncerata, Bajaga je počeo pisati pjesme za sebe, bez pritiska da one moraju odgovarati stilu Riblje Čorbe. No, kada je pokazao materijal bendu, Bori Đorđeviću i ekipi nije se svidio pravac u kojem je Bajaga krenuo – smatrali su ga previše laganim i pop-orijentiranim.

Tada je Bajaga donio odluku: napravit će vlastiti album.

Tako je nastala “Pozitivna geografija”, album koji je trebao biti solo projekt, ali je usput okupio ekipu koja će uskoro postati Bajaga i Instruktori.


🎸 Snimanje albuma

Album je snimljen u Studiju Radio Beograda, a produkciju je vodio Kornelije Kovač, jedan od najvažnijih producenata jugoslavenske glazbene scene.

Glazbenici koji su sudjelovali na snimanju:

🎤 Momčilo Bajagić Bajaga – vokal, gitara
🎸 Dragan Jovanović “Krle” – gitara
🎸 Nenad Stamatović – gitara
🎹 Kornelije Kovač – klavijature, ritam mašine
🎸 Nenad Stefanović “Japanac” – bas gitara
🎵 Vladimir Golubović – bubnjevi
🎺 Kire Mitrev – trombon
🎷 Ivan Švager – klarinet
🎤 Suzana Petričević – vokal u pjesmi “Papaline”

Nakon završetka snimanja, diskografska kuća PGP RTB oduševljeno je prihvatila album, a publika je od prve pjesme shvatila – ovo je nešto novo i drugačije.


🎧 Pjesme i priče iza njih

1. Berlin (2:22)

Otvara se klavirskom temom u snenoj, gotovo filmskoj atmosferi. Berlin ovdje nije samo grad – on je simbol udaljenosti, otuđenja, hladnoće. Bajagin vokal je smiren, distanciran, kao da priča iz sobe bez prozora. Izvrsna uvertira u album, koja odmah pokazuje da ovdje neće biti mjesta za klišeje.

2. Mali slonovi (2:15)

Neobičan naslov za neobično nježnu pjesmu. “Mali slonovi” nisu doslovni – oni su metafora za tihe, ali teške uspomene koje se vuku za nama. Glazba djeluje nevino, ali tekst pogađa točno tamo gdje treba. Kratka, ali višeslojna pjesma koja s godinama sve više raste.

3. Poljubi me (3:03)

Vjerojatno najpjevnija pjesma s albuma – i prva koja je postala hit. Bajaga ovdje kombinira dječačku nesigurnost s jednostavnom molbom za bliskost. Refren je odmah ušao u kolektivnu memoriju, a ritam pjesme kao da imitira korake dvoje ljudi koji se polako približavaju jedno drugom.

4. Limene trube (2:43)

Zvuk limenih truba nikad nije bio toliko vedar, a opet – toliko nostalgičan. Ova pjesma svira o malim, prolaznim trenucima sreće, o radosti bez razloga, o danima kad sve izgleda moguće. Pop pjesma u najboljem smislu – inteligentna, vedra i pamtljiva.

5. Znam čoveka (2:50)

Jedna od najosobnijih pjesama na albumu. Posvećena prijatelju koji se bori s ovisnošću, “Znam čoveka” nije moralna lekcija, već tihi znak podrške. Bajaga piše s empatijom, bez patetike. Glazba je ogoljena, strofa tiha – kao da želi ostati neprimijećena. No njezina snaga je upravo u tome.

6. Tekila gerila (3:32)

Pjesma koja zvuči kao šala, ali skriva subverzivnu poruku. Igra riječi i ritam podsjećaju na punk, ali uz karakteristični bajagin šarm. Ova pjesma bila je omiljena među mladima koji su tražili pjesmu za vikend, ali i među onima koji su u njoj čuli nešto više.

7. Marlena (3:01)

Priča o fatalnoj ženi koja ostavlja trag gdje god se pojavi. Glazba ima filmsku senzualnost, a tekst doziva slike crno-bijelih filmova. Marlena je lik koji ostaje misterij – i upravo zato je toliko privlačna. Jedna od onih pjesama koja se više osjeća nego sluša.

8. Kosooka (3:21)

Pjesma egzotičnog naslova i još egzotičnijeg ugođaja. Ritam je neobičan, tekst jednostavan, ali efektan. Bajaga ovdje istražuje drugost, susret kultura i razlike koje zbližavaju. Kosooka je kao san o nečemu nedostižnom, a ipak stvarnom.

9. Tamara (3:48)

Jedna od najpoznatijih pjesama s albuma, i jedna od najtužnijih ljubavnih pjesama 80-ih. “Tamara” nije samo žena – ona je sve ono što je moglo biti, a nije. Glazba nosi sjetu, tekst rezignaciju, a vokal – tihu pomirenost. Balada koja nikad ne zastarijeva.

10. Pustite me, druže (2:40)

Pjesma o želji za slobodom, ali ne samo političkom ili fizičkom – već slobodom biti ono što jesi. Refren je jednostavan, gotovo dječji, ali zato i toliko moćan. Pjesma koja se danas može čitati i kao kritika pritiska sredine i potrebe da se stalno nekome nešto objašnjava.

11. Papaline (2:38)

Završna pjesma donosi odmak – duet s glumicom Suzanom Petričević je šarmantna igra s motivima svakodnevice. “Papaline” su ironične, tople, pomalo kabaretske. Zatvaraju album s osmijehom, kao da kažu: ne uzimaj sve preozbiljno – i to je dio geografije života.


🎨 Priča o omotu albuma

Omot albuma “Pozitivna geografija” rezultat je suradnje dvoje značajnih umjetnika.

Fotografije za omot snimila je Goranka Matić, jedna od najvažnijih rock fotografkinja bivše Jugoslavije. Poznata po svom dokumentiranju beogradske kulturne scene i glazbenog podzemlja, Goranka je svojim fotoaparatom uhvatila i intimni, pomalo zamišljeni izraz Bajage – onakav kakav se i odražava u zvuku albuma. Fotografije su nastale u njezinu dnevnom boravku, u jednostavnom i nenametljivom okruženju, što im je dalo dodatnu autentičnost.

Vizualni dizajn omota osmislio je Radovan Hiršl, slikar i grafički dizajner poznat po svom doprinosu mnogim izdanjima jugoslavenske glazbe. Njegov dizajn za “Pozitivnu geografiju” spojio je suptilnu koloristiku i jednostavnu tipografiju, stvarajući omot koji vizualno prati nježnost, melodičnost i mladenački duh albuma.

Zajedno su stvorili jedan od najprepoznatljivijih i najikonografskijih omota jugoslavenske pop-rock diskografije 1980-ih.


🎸 Utjecaj i nasljeđe

“Pozitivna geografija” bio je trenutni hit. Publika je zavoljela mekši, melodičniji zvuk, a pjesme poput “Poljubi me” i “Tamara” postale su evergreeni.

Bajaga i Instruktori su se odmah našli u vrhu scene, a njihova sljedeća ploča “Sa druge strane jastuka” (1985.) cementirala ih je kao jedan od najvažnijih bendova jugoslavenskog rocka.

Bez ovog albuma, Bajaga možda nikada ne bi postao jedan od najvažnijih kantautora regije.


🎧 Gdje pronaći album danas?

Originalno vinilno izdanje iz 1984. godine danas je pravi kolekcionarski dragulj i može se pronaći u specijaliziranim trgovinama te online shopovima posvećenima vinilu, poput Analognog zvuka.

Reizdanje iz 2024. godine donosi remasterirani zvuk, poboljšanu dinamiku i originalni omot.

Ako želite ovu ploču u svojoj kolekciji, provjerite domaće glazbene trgovine i webshopove specijalizirane za vinile.


📻 Zaključak

“Pozitivna geografija” nije samo album – to je priča o početku legende. Ako ga niste poslušali na vinilu, sada je pravo vrijeme da ga stavite ispod igle.

Koja je vaša priča s ovim albumom? Javite nam svoje dojmove i vidimo se u idućoj epizodi “Ispod igle – priče s vinila”!

O autoru:

"Glazba ne laže. Ako postoji nešto što se treba mijenjati, onda se to može učiniti samo kroz glazbu."

- Jimi Hendrix